دليل خوشمزه‌تر بودن آخرين تكه شكلات دليل خوشمزه‌تر بودن آخرين تكه شكلات
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 دليل خوشمزه‌تر بودن آخرين تكه شكلات

جام جم آنلاين: تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه ميشيگان نشان مي‌دهد، پايان يك تجربه در اغلب موارد، براي انسان دلنشين و خوشايند است؛ به همين دليل آخرين تكه يك شكلات هميشه خوشمزه‌تر به نظر مي‌رسد.

به گفته « اد اوبراين» سرپرست تيم تحقيقاتي در دانشگاه ميشيگان، پايان يافتن يك تجربه يا كار بر ما تأثير مي گذارد و گاهي اين تأثير مثبت است.

در زماني كه يك تجربه رو به پايان است، افراد با انگيزه‌تر مي‌شوند و تلاش مي‌كنند كه اين تجربه خوشايند و دلپذير پايان يابد.

در اين پژوهش قطعات كوچكي از شكلات با طعم‌هاي مختلف به 52 دانشجوي دختر و پسر داده و از آنها خواسته شد كه خوشمزه ترين طعم را در بين نمونه‌هاي موجود انتخاب كنند.

به گروهي از داوطلبان گفته شد كه اين آخرين تكه شكلاتي است كه به آنها داده مي‌شود و به گروه ديگر اين هشدار داده نشد.

نتايج تحقيق نشان مي‌دهد، افرادي كه اين هشدار را دريافت كرده‌اند، آخرين شكلات را به عنوان خوشمزه‌ترين نمونه انتخاب كرده‌اند.

«اوبراين» معتقد است: اين يك مسأله انگيزشي و محرك است؛ شما با خود فكر مي‌كنيد بايد حداكثر استفاده را از آخرين تجربه ببريد، وقتي به مردم مي گويد كه يك جنس يا كالا در حال تمام شدن است، تمايل براي آن كالا بيشتر مي‌شود.

براي داوطلبان آخرين تكه شكلات از بقيه نمونه‌ها خوشمزه‌تر به نظر مي‌رسيد، چراكه شكلات ديگري در اختيار نداشتند و بايد حداكثر استفاده را از اين تجربه خوشايند ببرند. بسياري از تجربه‌ها داراي پايان شاد و خوشايندي هستند؛ از يك فيلم سينمايي گرفته تا يك دسر خوشمزه پس از غذا.

اما گاهي تجربه‌ها پايان چندان خوشايندي ندارند، بطور مثال افرادي كه براي تصدي يك شغل در صدر فهرست مصاحبه‌شوندگان قرار دارند، از شانس كمتري براي قبولي برخوردارند.

نتايج اين پژوهش در مجله علوم روانپزشكي (Psychological Science) منتشر شده است.(ايسنا)




|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید